Vi arbetar med bomull, lin, polyester, akryl och ftalat-fri PVC. Bomull står för den klart största delen av råvaran vi köper in. Nedan redovisar vi våra inköp i ton samt utsläpp av C0² under 2023.
Material
Bomull
Bomull odlades först i Mexiko för ungefär 8 000 år sedan. Idag är den uppskattad för sin slitstyrka och tygets hållbarhet. Tyget känns också behagligt mot huden, värför det passar bra att använda till kläder, sängkläder och handdukar.
Lin
Lin kommer från linplantan och det är dess fibrer som bearbetas till garn som vävs till ett tyg, linne. Lin genererar mindre utsläpp av CO²/kg råvara än bomull.
Polyester
Polyester kommer från olja och är världens mest producerade material och framställs genom flera processer. Polyster har en hög klimatpåverkan men är i dag lättare att återvinna än bomull.
Akryl
Vår utomhusväv är tillverkad av akryl som är en syntetfiber. Tyget har en vattenavvisande beläggning, är mycket slitstarkt och särskilt tåligt mot sol och vatten. Akryl har en hög klimatpåverkan.
PVC
Vår vaxduk är gjord av en ftalat-fri PVC-väv. Det är en plast som har olja som råvara och tyget är slitstarkt, vattentåligt och har lång livslängd. Det är lättskött och har en klimatpåverkan snarlik bomull.
FörpackningarFörpackningar spelar en viktig roll för att minska miljöpåverkan. Men det är många faktorer som spelar in, bland annat att förpackningarna behöver passa i kundernas hyllor och skydda produkterna i butiken. Samtidigt ska de vara optimerade för såväl lager som för transport. Genom att arbeta med våra förpackningar har vi:
|
Hur vi skeppar våra produkter har relativt stor inverkan på våra totala utsläpp. Genom att planera noggrant och ha lång framförhållning tar vi hem de flesta varor med sjöfrakt.
Sjöfrakt
I dag fraktar vi med några få undantag alla våra produkter till oss med båt, eftersom det är kostnadseffektivt och bäst för miljön. Vår partner för sjöfrakten är Kerry Logistics och vi fraktar våra produkter från hamnar i Kina, Bangladesh, Indien, Turkiet och Pakistan.
Våra totala utsläpp knutna till sjöfrakt under 2023 är 385 ton CO².
Leveranser
Runt 90 % av våra leveranser går via DHL, som redogör för utsläppen via kundspecifik redogörelse med exakta siffror.
En liten andel av våra transporter går via lokala åkerier. De redovisar också hur deras verksamhet påverkar miljön och vilken påverkan våra transporter via dem har.
Egna fordon
Vi har i dag en transportbil och fyra personbilar. Transportbilen och personbilen drivs av diesel, en är laddhybrid och två är elbilar.
LagerVårt nya lager stod klart 2014 och är skräddarsytt för vår verksamhet. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vår lagerhållning samt byggnadens energikonsumtion.
Hittills har vi:
|